Han styr timmerkranen som ett tv-spel: ”Den största förbättringen är förarmiljön”

Med VR-glasögon på huvudet och en joystick i varje hand ser det ut som att Stefan Hilbertsson spelar tv-spel. Men från förarhytten styr han den stålhårda kranen som bakom hans rygg fyller timmerbilen med tonvis av sågtimmer.
– Jag var orolig för avståndsbedömningen, men jag tycker att den har funkat rätt så bra, säger han.
Värö • Publicerad 13 mars 2023 • Uppdaterad måndag 08:18
Med VR-glasögon på huvudet och en joystick i varje hand styr Stefan Hilbertsson kranen från timmerbilens förarhytt.
Med VR-glasögon på huvudet och en joystick i varje hand styr Stefan Hilbertsson kranen från timmerbilens förarhytt.Foto: Calle Rydqvist

När Södra för första gången testar en timmerbil där kranhytten har ersatts av VR-styrning från förarhytten är 37-årige Stefan Hilbertsson ansvarig chaufför. Ett par månader har han rattat ekipaget mellan bruket och sågen i Värö och skogarna runt omkring.

Erfarenheterna kan ligga till grund för framtida investeringar i Södras logistikkedja som dagligen transporterar 50 000 ton skogsråvara. Skogsägarföreningen har ett 20-tal timmerbilar och samarbetar med åkerier som har cirka 300.

Nyfikenheten brukar vara stor när Stefan Hilbertsson parkerar timmerbilen och fäller upp stolpen med den rörliga kameran som är ögat som guidar hans styrning av kranen.

– Det är häftigt att se, säger Leif Kärrbrand, skogsägare i Nordskog som samlat kapade och kvistade tallar och granar vid kanten av den smala skogsvägen.

Han tog över föräldrarnas 30 hektar dagarna innan stormen Gudrun drog fram år 2005, ungefär i samma veva som Stefan Hilbertsson började köra timmerbil.

Medan hans gamla skördare från Timberjack får vila på hygget intill, står Leif Kärrbrand i den gnistrande vårsolen och ser på hur kranens gula gripklo svingar grantimret över stakarna på både bil och släp.

Knappt 20 minuter tar det, ungefär lika lång tid som med en konventionell kran. Men Stefan Hilbertsson ser två stora fördelar med att använda VR-styrning från förarhytten.

Grantimret lyfts över med kranen. Men kranen saknar hytt och styrs från timmerbilens passagerarsäte
Grantimret lyfts över med kranen. Men kranen saknar hytt och styrs från timmerbilens passagerarsäteFoto: Calle Rydqvist

– Den största förbättringen är förarmiljön. I en kranhytt skakar och rister det i ryggen. Här sitter jag still och det som händer är bara att lastbilen gungar med lite.

Den andra vinsten handlar om säkerheten.

– Nu var det väldigt gynnsamt att lasta här, högarna var inte så höga. Men ibland när man kommer in i skogen kan de ligga fyra, fem meter upp. Om vi då ska lasta och råkar tappa en stock så går den rätt emot kranen. Då sitter man där. Det som händer nu är att man slå sönder en kamera – men jag klarar mig.

Högre stakar, fler stöttor samt fjärrutlösare till spännbanden gör att lastning och lossning blir effektivare och säkrare. Chauffören styr både spänningen och lossningen med en fjärrkontroll.

– Kommer det någonting farande, då står jag på behörigt avstånd.

Stefan Hilbertsson har haft stort inflytande på utformningen av hela fordonet. Bilen kommer från Scania, kranen från Hiab och lastsäkringen från Exte. Delarna är hopbyggda av Bergs Fegen. OP Höglunds har satt ihop släpet. Runt 4,5 miljoner kronor kostar det.

– Det är dyra grejor man åker runt med. Ska vi kunna sköta vårt uppdrag är vi tvungna att ha utrustning med.

Ofta jobbar chaufförerna i skift på en timmerbil, men Stefan Hilbertsson är ensam på VR-bilen för att köra in den och få koll på hur den fungerar.

Innan Södra gjorde sitt köp var han på studiebesök hos åkeriet i Molkom som var den första kunden som köpte en timmerbil med den VR-styrda kranen.

Stefan Hilbertsson har kört timmerbil sedan stormen Gudrun. Han är van vid att styra kranen med joysticks sedan tidigare
Stefan Hilbertsson har kört timmerbil sedan stormen Gudrun. Han är van vid att styra kranen med joysticks sedan tidigareFoto: Calle Rydqvist

Att han redan var van vid en kran styrd med joysticks underlättade övergången. Många andra kranar manövreras med pedaler på golvet och en spak i varje hand, ett helt annorlunda system.

Långa leveranstider gjorde att det dröjde till slutet av 2022 innan Södra kunde börja använda den första VR-styrda timmerbilen i södra Sverige.

Stefan Hilbertsson hoppas att den nya tekniken och förbättrade arbetsmiljön ska göra det lättare att locka chaufförer framöver.

”ibland när man kommer in i skogen kan de ligga fyra, fem meter upp. Om vi då ska lasta och råkar tappa en stock så går den rätt emot kranen. Då sitter man där. Den som händer nu är att man slå sönder en kamera – men jag klarar mig.”
Stefan Hilbertsson, timmerbilsförare

– De växer inte på träd. Det krävs mycket av en chaufför på en sådan här bil. Det är inte bara att man ska köra bil mellan A och B. Man ska kunna hantera bilen på dåliga vägar. Sedan köra kran och kunna vara mekaniker om något går sönder. Vi är ofta ensamma så man får vara lite praktiskt lagd för att kunna lösa saker och ting.

Efter att lasten från Nordskog spänts fast segar det nu 64 ton tunga ekipaget sig uppför en brant backe. Stefan Hilbertsson väntade på lämplig väderlek för att underlätta transporten. Just den här dagen är det vår i luften när han med van hand rattar lasten ut från skogen på vägen mot Värö längs den översvämmade Viskan och förbi fälten där fjolårsgräset eldas.

Dags för avlastning vid sågverket i Värö.
Dags för avlastning vid sågverket i Värö.Foto: Calle Rydqvist

– Det man tycker är roligt med jobbet är att det blir lite utmaning. Det är väl ett tecken på att man trivs med det också, att man har hållit på. Man gillar den här friheten att planera dagen lite själv. Visst vi har våra kvoter och åtaganden att köra efter, men man kan styra väldigt fritt utefter det.

Du styr kranen från hytten, men egentligen skulle man väl kunna göra det längre bort, någon annanstans än i lastbilen?

– Ja, men jag tror att det är många år bort. Den här tekniken med bilden är inga problem, men det är just spakarna. Det som styr här är en dator bara. Ja, men kanske.

bild 1/4
Knappt 20 minuter tar det att fylla lastbil och släp med grantimmer.
Stefan Hilbertsson kör den enda timmerbilen med VR-styrning i södra Sverige.
På smala vägar bär det ut i skogen för att hämta timmer.
Högre stakar, fler stöttor samt fjärrutlösare till spännbanden gör att lastning och lossning blir effektivare och säkrare.
Knappt 20 minuter tar det att fylla lastbil och släp med grantimmer.
Stefan Hilbertsson kör den enda timmerbilen med VR-styrning i södra Sverige.
Johan PerssonSkicka e-post
Så här jobbar Mera Näringsliv med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.